Jonge kinderen, - baby's, peuters en kleuters - kunnen nog niet lezen. Er kan dan ook nog niet gesproken worden van begrijpend lezen in strikte zin. Waarom dan toch een stuk op deze website over begrijpend lezen en deze jongste doelgroep?

Begrijpend lezen begint niet op het moment dat kinderen leren lezen, maar ver daarvoor. Al vanaf hun geboorte leren kinderen luisteren naar taal. Hoe ouder ze worden, hoe beter ze taal begrijpen. Ze kunnen steeds complexere taal aan. Peuters en kleuters zijn al in staat om verhalen te begrijpen, vragen te beantwoorden over de tekst, voorspellingen te doen over wat er gaat gebeuren en in hun eigen woorden na te vertellen wat er in het verhaal aan de hand was.

Zijn dat niet precies de strategieën die we kinderen leren als het om begrijpend lezen gaat? Inderdaad!
Bij het begrijpend leren luisteren spelen diezelfde strategieën een rol. Voor een deel verwerven kinderen deze door vaak naar verhalen te luisteren. Maar als ouder, pedagogisch medewerkers of leerkracht kun je het begrijpend luisteren ook stimuleren. Dat heeft een positief effect op het directe verhaalbegrip, maar ook op het latere begrijpend lezen.

x